CE-merkintä:  Tuote vastaa vaatimuksia. Katso lisätietoja Euroopan komission sivuilta

17.11.2014:
Miksi monirunkoinen vene?

Trimaraani on kolmerunkoinen tuulivoimaa hyväksikäyttävä vakaa purjealus, jonka etuja ovat ajon nopeus ja selkeys.

Esittelyveneellä on valmiina myös vuokraveneen status alkaen
7.10.2011 TRAFI päätöksellä No FI 359/400/2011. Katsastus on voimassa kerrallaan 5 vuotta.

Videot: See our latest VIDEOS of multihull-sailing in FINLAND:
PURJEHDUS Kärkisiin... 1/ 6
Sisustus ja venemallin esittelyviikonloppu messuilla JYVÄSKYLÄSSÄ 2/ 6
Purjehdusta kesällä... 3/ 6
Purjehdusta syyskelissä Päijänteellä - Monirunkoinen kulkee 4/ 6
Vene satamassa - Purjeet, purjeiden laskeminen ja nostoperäsimen käyttö 5/ 6
Pohjan keväthuolto, OSA 6/ 6... Videoleike valmistuu

Whisper 29 on kolmirunkoinen, KEVYT JA NOPEA tuulivoimaa hyväksi käyttävä alus retki- ja kisapurjehduskäyttöön.
Purjehtiminen on taloudellinen ja hiljainen tapa liikkua vesillä. Monirunkoisuus mahdollistaa
vapaamman oleskelun ja liikkumisen veneessä sekä rantautumisen hiekkarannoille ja luonnonsatamiin.


Esittelyvene myydään
edullisesti purjehdusvalmiina sisältäen kevään pohjansuojakäsittelyn.

Lisätietoja:
Sähköposti/ EMAIL P. (014) 821 111 tai 050 32 55556 Petri Hakala, Jyväskylä

Esittely- ja testipurjehdusvene on varusteltu perus kisavarustein.
Huomaa veneen paino perus kisavarustein: Punnittu nosturilla ja vaakalla Jyväskylässä 1790 kg!
Purjeet: Doyle Pentex
-laminaatti "Club/Racing". Windex tuulenosoitin mastossa.
Kompassi on asennettu kiinteästi Suomessa maahantuojan toimesta.
Veneen purjenumero on FIN M116 ja rekisterinumero V23869.

Makuupaikat 5 aikuiselle! Runsaasti lepo- ja liikkumatilaa TRAMPOLIINIEN ansiosta.

Kuvasarja veneen peruskäsittelystä - lähde NOPEASTI ja helposti VESILLE:

KATSO kuvasarja monirunkoveneen käsittelystä!

2009-2015 Tilannekatsaus:
Veneen amerikkalainen suunnittelija ja valmistaja Mark Kettering
on siirtynyt Kiinasta takaisin Floridaan/ USA joulukuussa 2010.


UUSI seuraava ja vastaava kolmerunkoinen venemalli ja tyyppi tulee olemaan 31-jalkainen
ja myös venetyypin valmistus on siirtynyt kokonaisuudessaan Floridaan.

UUSI vene, riki ja varustelu vaativat seuraavaksi uuden tyyppihyväksynnän Eurooppaan. Veneen suunnittelijana ja valmistajana toimii edelleen entiseen tapaan Mark Kettering.

Tämä tarkoittaa uutta tyyppihyväksyntäprosessia (CE) Amerikasta Eurooppaan tuotuna.
Rungon malli ja ajo-ominaisuudet tulevat olemaan samantyyppisiä kuin aiemmassa 29 -jalkaisessa Englannin kanaalissa, Hollannissa ja tässä Suomessa koeajetussa mallissa.
Uusi maston pituus tulee olemaan 12,96 metriä ja veneen kokonaisleveys ajoasennossa 6,7 m.
Mastonlaskun toimintaan on tulossa muutoksia. Kaikki muutokset merkitsevät uutta CE-tyyppihyväksyntää*).


Vuosien tuotekehitystyössä on otettu huomioon mm. ajovakaus, nopeus, materiaalien ja työn laatu sekä aluksen siirrettävyys vesistöstä toiseen. Myös TM Tekniikan Maailma koepurjehti veneen keskisellä Päijänteellä, Jyväskylän Korpilahdella. Koepurjehdus ja esittely julkaistiin lehdessä nro 12/2010. Esittelyveneen on suunnitellut ja valmistanut Kiinassa amerikkalainen avaruustekniikan insinööri Mark Kettering. Hänen päätoiminen työnsä on tällä hetkellä lentokonesuunnittelu.
Tutustu aiheeseen Tekniikan Maailma -lehden kotisivujen kautta, tai pyydä artikkeli maahantuojalta.

*)"CE-merkintä mahdollistaa tuotteen vapaan liikkumisen Euroopan talousalueella. Se on valmistajan vakuutus siitä, että tuote täyttää Euroopan unionin asettamat turvallisuutta, terveyttä, ympäristöä ja kuluttajansuojaa koskevat vaatimukset. CE-merkinnästä hyötyvät monet suomalaisetkin yritykset, joiden tuotteiden pääsyn eurooppalaisille markkinoille merkintä takaa."
Lue lisää aiheesta Euroopan komission sivuilta...

Touko-kesäkuun vaihteissa 2010, 2011 ja 2012 on asennettu täydellinen 2-komponenttinen eliönestokäsittely, joka suojaa veneen pohjaosat esim. merirokolta ja levältä. Esittelyveneen sisustus on uutta vastaava, jolloin sekä septi että vesitankit ovat käyttämättömiä.

Esittelyvene on toiminut 2-4 tunnin päiväpurjehdus-esittelyissä Päijänteellä.

Lehtiartikkeli luettavaksi?
Lataa lehden sivuilta tai kysy meiltä:

Tekniikan maailma-lehden koepurjehdus: Lue juttu kokonaisuudessaan lehdestä
nro 12/2010:

Venemestari koepurjehti, lue juttu
kokonaan lehdestä
nro: 10/2009:
TM Tekniikanmaailma -lehti  esittely ja KOEPURJEHDUS 3 sivua, julkaisupäivä 9.6.2010. Koepurjehdus ja Whisper 29 veneen esittely  Venemestari lehdessä 24.9.2009.

TRAFI  Liikenteen turvallisuusviraston päätös 7.10.2011.
Vuokraveneen status 7.10.2011 TRAFI katsastuksen
johdosta.


*)Katso myös sivut:
Suomen Catamaran ja Trimaranliitto sctl.fi.

Purjehdi - ja nauti luonnon äänistä... Puhtaasti ja taloudellisesti!


Miksi monirunkovene?

Trimaraani on tuulivoimaa hyväksikäyttävä vakaa kolmirunkoinen purjealus, jonka etuja ovat ajon selkeys:

Veneen vakaus on tuulen voimankäyttöä maksimoiva tekijä: Vene ei kallistele samaan tapaan kuin perinteinen purjealus, jolloin sileälinjaiset purjeet eivät hukkaa tuulta. Purjeala vakiopurjeilla on n. 45 m2. Lisänopeutta saa vielä halutessaan, kun veneeseen asentaa etu- eli nk. pallopurjeen, joita on markkinoilla eri kokoisina vaatimustason mukaan: Maahantuojan esittelyveneessä myös pallopurjeen köysi on valmiiksi asennettuna mastoon ja LEWMAR lukoille, jotka sijaitsevat veneen ohjaustilan edessä (kuvissa oviaukon sivuilla köysitaskujen päällä). Pallopurje ei sisälly esittelyveneen varusteluun.

Matala 34 cm syväys (nostoköli yläasennossa), maanteitse hinattavan retkiveneen ominaisuudet (paino 1790 km + ulkomitat sidonta-asennossa (2,55 m) sekä
-mallissa nopeus yhdistyvät tässä mallissa.
Myös veneen sisätilakorkeus 182 cm on otettu huomioon suunnittelussa alusta alkaen, jotta pentteri ja sisätilat olisivat mahdollisimman toimivia käyttää sateisina päivinä eväiden laitossa ja tärkeään lepäämiseen purjehduksen aikana. Sisätilat ovat tarvittavat peruselintoiminnoille. Irroitettava, taitettava pöytä tuo lisämukavuutta veneen sisällä.

Kolmerunkoinen Whisper 29 soveltuu kokonsa ja painonsa johdosta erityisen hyvin sekä retki- että kilpailukäyttöön. Se on siirrettävissä jarrullisella trailerilla 2200 kg vetokuormituksen sallivalla henkilö- tai pakettiautolla vesistöstä toiseen, sekä talvisäilytyspaikalleen.

Monirunkoiset trimaraani ja katamaraani -tyyppiset alukset on perinteisesti totuttu mieltämään kalliina hankintana, mikä on merkinnyt sitä ettei kumpikaan alustyyppi ole toistaiseksi yleistynyt tuhansien järvien Suomessa.

Whisper 29 tuotekehitys - aikaa yli 7 vuotta
Tyyppihyväksyntä Suomeen saapuneelle Whisper 29 alukselle valmistui norjalaisen Det Norske Veritas:n allekirjoittamana Hovikissa 29.10.2008. DNV on kansainvälisesti tunnustettu ja arvostettu sertifioija joka valvoi Suomeen tuodun aluksen sille myönnetyn sertifikaatin mukaiseksi.

Ranskalainen epoksi ja vakuumissa tehtävä tyhjiövalumenetelmä ovat maailman parhaita rungonvalmistusaineita ja menetelmiä kevytveneiden valmistuksessa.


Ympäristökysymykset ja kallistuvat polttoaineet
Whisper 29 tuotekehityksessä on alusta saakka pyritty siihen, että hinta ja veneen tavoitettavuus pysyvät kurissa laadusta tinkimättä: Materiaaleiksi on valittu laadukkaat ja kestävät eurooppalaiset, vuosikymmenien purjehduskokemuksissa testatut valmistusmenetelmät, raaka-aineet ja tarvikkeet. Kaikki tämä, sekä pitkä kehitystyö että rungon valmistustyön osuus Kiinassa tekevät Whisper 29:stä monikansallisen, taloudellisen monirunkoveneen.

Yhteistyökumppanit on valittu huolella ja kokemuksella: Amerikkalaisen suunnittelijan venemallin alkuperäisen suunnitelman on loppuunsaatanut EU-vientivaatimusten tasoiseksi hollantilainen varustaja Gerhard De Beer, jolla on yli 20 vuoden kokemus veneiden myynnistä Hollannissa ja Euroopassa.

Purjenumerointi FIN + järjestysnumero aluksille = monirunkoisten, rekisteröityjen veneiden järjestysnumero Suomessa.


Kerromme mielellämme lisää.

Whisper 29 trimaraani saapui Suomeen tammikuussa 2009.

Veneen arvo muodostuu pääosin kolmen täydellisen venerungon ja rikin suunnitteluun, valmistukseen, viimeistelyyn ja valvontaprosessiin vaadittavasta ajasta, työstä, laadukkaista materiaaleista ja komponenteista.

Det Norske Veritas on tarkastanut ja CE-tyyppihyväksynyt aluksen Kiinassa 29.10.2008 ja alus on matkannut laivattuna konttirahtina Suomeen Helsinkiin mistä se edelleen matkasi turvallisena jatkorahtina Keski-Suomeen, Korpilahdelle.



2012 VerkkoSuomi Oy

Purjehtiminen on taloudellinen ja hiljainen tapa liikkua vesillä ja monirunkoisuus mahdollistaa vapaamman oleskelun ja liikkumisen veneessä - ja erilaisiin rantautumispaikkoihin. Syyskesällä 2011 teimme pikareissun Korpilahdelta Padasjoen Kelvenneen kansallispuiston luonnonhiekkarantaan. Lähdimme matkaan myöhään perjantai-iltana, yövyimme Jyväskylän Veneseuran retkisatamassa Kuminassa: Sää ja tuulet suosivat niin, että ajoimme uintiretken päälle takaisin noin 11 tunnissa sunnuntai-iltana takaisin Korpilahdelle.

KESÄILMOITUS Putkilahden Kylälehti


Päijänne, Korpilahden kirkkoselkä.
Kaikki oikeudet pidätetään. All rights received.